Актуатор турбіни він же Wastegate, або клапан управління турбіною
Як випливає з англійської назви, цей клапан управління турбіною служить для скидання надлишків вихлопних газів, які обертають крильчатку ротора через відвідної, або байпасний канал. Якщо цього не робити, вал знайде надмірну швидкість на великих частотах обертання коленвала, що загрожує аварійним зростанням тиску наддуву, а при закритому дроселі - помпажа нагнітача. Зменшення продуктивності компресора не допоможе, тоді його можливостей на малих і середніх оборотах не вистачить, двигун потрапить в так звану «турбояму». Відмови пристрою пов'язані саме з випадками надлишку або нестачі повітря, що нагнітається потоком. Розглянемо докладніше їх прояви.
Вестгейт - обмежувач на службі підвищення потужності
Деякі турбокомпресори обходяться без байпасного режиму. Це турбіни низького тиску, в силу своєї компактності і низької продуктивності вони не виходять на режими, що вимагають обмеження потоку з гарячого боку. Досить іноді скидати надлишок на виході, для чого застосовується більш простий пристрій.
Інша ситуація з потужними турбонаддувами, здатними створювати дуже високий натиск при великій витраті. Тут і потрібно лімітувати газовий потік вихлопу на більш ефективну крильчатку.
Клапан управління турбіною: пристрій і принцип дії
Клапан турбіни складається з корпусу, розділеного еластичною мембраною на дві частини. В першу надходить повітря, яке подається на впуск , а з другої виходить підпружинений шток, механічно приєднаний до діафрагми. Як тільки сила на одиницю площі мембрани перевищить певну величину, пружина стиснеться і шток прийде в рух, відкривши перепускний канал вихлопу. Гази будуть спрямовані в обхід турбінного колеса, і швидкість його обертання знизиться.
Симптоми несправностей актуатора турбіни
Позаштатний стан актуатора турбіни має два відхилення від нормальної роботи мотора - надлишковий напір турбіни і недостатній, в залежності від конкретного характеру поломки.
- Коли відмовила в закритому стані «калитка» вестгейта, турбіна стане обертатися з перевищенням оборотів, тобто буде передув. Якщо навіть при цьому не відбудеться механічних руйнувань в агрегаті, що дуже ймовірно, двигун почне отримувати надмірну кількість повітря. Наслідками стануть недостача суміші, аж до пропусків запалення, детонація в циліндрах, швидкий вихід з ладу свічок.
- Якщо калитка виявиться постійно відкритою, то компресор не зможе розвивати необхідні показники продуктивності і витрати повітря. Мотор втратить потужність, автомобіль не зможе енергійно розганятися, обов'язково зросте витрата палива через надлишок суміші. Особливо це позначиться на перехідних режимах.
- Можливий проміжний стан невпевненої роботи актуатора. З'явиться характерний звук брязкоту клапана, зокрема при холостих обертах і зупинки двигуна, потужність і крутний момент стануть нерівномірними, можливі ривки та підхоплення.
Причини поломок, діагностика, можливість ремонту
Основна біда актуатора турбіни - старіння діафрагми і втрата нею герметичності. Клапан перестає реагувати на зміни вихідного тиску, і не керує відкриттям байпаса. Перевірити це досить просто, достатньо подути в приймальний штуцер. Не повинно з'явитися жодних ознак витоку пневмокамери.
Пошкоджену діафрагму можна замінити, при наявності запасних частин. Корпус вестгейта развальцьовується, з нього витягується мембрана і замінюється на нову. Попутно з корпусу видаляються забруднення.
Більш продуктивним стане заміна актуатора на новий. Надійність при подібному ремонті вище.
Можливі варіанти виконання
Не всі актуатори виглядають і виконані однаково. Вони поділяються на:
- чисто пневматичні,
- працюючі під електронним управлінням,
- гібридні, наприклад мають на керуючому вході повітряний редуктор. Він, в свою чергу, може управлятися від електронного програмованого блоку, що регулює максимальний турбонаддув - буст-контролера. Така варіативність виконань дозволяє більш точно управляти турбомотором в залежності від ситуації.
Але знаючи принцип роботи актуатора турбіни і характер прояву його ймовірних поломок, можна визначитися з необхідністю ремонту будь-якого за складністю конструктиву при появі тривожних симптомів.