При розробці нової моделі автомобіля конструктори виходять з того, що ресурс його турбокомпресора (турбіни) повинен відповідати аналогічному показнику двигуна. В реальності ж автомобілі їздять далеко не в ідеальних умовах. І тому турбокомпресор нерідко піддається різним негативним впливам. Та й догляд за ним часто недостатній. В результаті турбіна виходить з ладу і в більшості випадків вимагає заміни. Замінити турбіну не складно. Але, якщо при цьому допустити помилки, то можливо і нова турбіна працювати буде недовго. Тому досвідчені майстри рекомендують:
Перш, ніж приступити до заміни турбіни
Аналіз показує:
- турбіна може вийти з ладу через власну несправність;
- ймовірність того, що друга, замінена турбіна відмовить через те, що несправна, мінімальна;
- якщо ж і третя не працює, то вже точно несправна не вона.
Тому, щоб і з новою турбіною не виникало проблем, слід спочатку з'ясувати причину виходу з ладу турбокомпресора і усунути її.
При заміні турбіни необхідно забезпечити абсолютну чистоту роботи. Адже компресорні і турбінні колеса обертаються з величезною швидкістю і тому їх пошкодження можливо в результаті попадання зовсім вже малих частинок. Щоб уникнути цього треба попередньо замінити повітряний фільтр і добре очистити всю вхідну і випускну системи.
Подбайте про стабільне змащення тертьових деталей
Для роботи підшипників ротора потрібно, щоб вони постійно змащувалися. Адже початок обертання ротора турбокомпресора збігається з запуском двигуна і вже на його холостих обертах може досягати 30 тис. об/хв. Ось чому необхідно виключити сухе тертя в момент пуску нової турбіни.
Це можна зробити, додавши масло в невеликій кількості в корпус з підшипниками, з наступною продувкою його за допомогою спеціального пістолета стисненим повітрям. Потім, коли турбіна вже буде встановлена, треба ще до підключення її до магістрального мастилопроводу долити в корпус ще трохи олії. Це можна зробити і спеціальними шприцами зі змазкою, якими комплектуються турбокомпресори окремих виробників.
Подача масла, змащуючого і охолоджуючого компресор, здійснюється через спеціальні (що подає і зливну) трубки від масляного насоса двигуна, а потім воно самопливом надходить в піддон картера. Важливо перевірити цілісність цих трубок, правильність їх укладання і відсутність всередині відкладень. При необхідності провести їх заміну.
Якщо масло з турбокомпресора зливається недостатньо швидко, всередині нього буде створюватися надлишковий тиск. А це загрожує його просочуванням крізь ущільнювачі коліс турбіни або компресора. Фахівці називають це: «турбіна тече», «турбіна п'є масло» і т.д. При значному підвищенні цього надлишкового тиску, турбіна досить скоро «вип'є» із системи змащення чималу порцію масла. А це вже пряма загроза працездатності двигуна.
Монтуємо турбокомпресор надійно, але без герметиків
При монтажі турбокомпресора слід особливу увагу приділити надійному ущільненню (герметизації) всіх його сполук. Можливо, для цього буде потрібно заміна старих деформованих прокладок і кріплення. А ось використовувати з цією метою будь-які герметики суворо заборонено!
Міняємо турбіну - міняємо масло
Одночасно з монтажем нового турбокомпресора слід виконати очистку піддону двигуна. А по його завершенню - під'єднання всіх патрубків, через які подається антифриз, повітря і масло. Потім в обов'язковому порядку залити свіже масло і зробити заміну відповідного фільтра. А також прокачати систему охолодження (якщо вона в турбіні передбачена).
Увага! Поки масло не замінено, двигун ні в якому разі не можна запускати! Щоб цього не сталося випадково, необхідно про це подбати заздалегідь.
Після його заміни рекомендується, використовуючи стартер, провертати двигун поки в системі мастила не підніметься тиск. Запустивши після цього движок і, витримавши його трохи на холостому ходу, перед натисканням на педаль газу, відкрити дросельну заслінку, щоб збільшити подачу масла.
Після такого пробного запуску додатково перевірити затягування всіх кріплень і герметичність з'єднань. Аналогічну операцію рекомендується провести повторно після пробігу автомобілем близько 1000 км або 20 годин роботи двигуна.
Умови хорошої роботи турбіни
Сама турбіна в спеціального обслуговування не потребує. Однак її робота безпосередньо залежить від стабільної роботи двигуна. А значить від того, як строго виконується регламент його ТО, передбачений виробником. А саме дотримання інтервалів:
- перевірок тиску масла;
- його заміни;
- обслуговування (при необхідності заміни) масляного і повітряного фільтрів.