Сервоприводи турбіни (електронні актуатори)
Підвищені вимоги до досконалості сучасних автомобільних моторів, особливо дизельних, зумовлюють обов'язкове застосування турбонаддува. Але турбіна, що живиться потужним, але хаотичним, потоком вихлопних газів, повинна управлятися з високою точністю, в іншому випадку якісне сумішоутворення неможливе.
Для цього конструктори змушені використовувати цифрові програмовані електронні схеми з розвиненою мережею реверсних зв'язків з численним датчикам. На виході керуючих схем встановлюються виконавчі механізми, часто забезпечені власним периферійним контролером. Одним з них є механізм сервоприводу обмеження робочих режимів турбонаддува. Складність і дорожнеча вироби спонукають проводити роботи не тільки методом великоблочної заміни, а й відновленням його в умовах спеціалізованих майстерень.
Конструкція і ремонт
Різновиди вузлів управління
Історично актуатори турбокомпресорів будувалися на різних принципах.
- Пневматичні вузли. Керуючий байпасним клапаном або заслінкою з гарячою боку турбіни шток приводився в рух пневмокамері диафрагменного типу. Тиск на мембрану діафрагми надходило з виходу наддуву.
- Гідравлічний привід. Відрізняється підвищеною точністю і швидкодією за рахунок природного несжимаемости рідкого робочого тіла.
- Вакуумний актуатор. Силовий вплив створюється вакуумним насосом, а регулюється окремим пневмоклапаном.
- Електропневматичний принцип. Вхідний керуючий вплив додатково модулюється цифровим модулем. Підвищується точність роботи.
Електрокеровані системи зі стеженням приводу. Найбільш досконалі конструкції, де застосовані способи програмної обробки сигналів, що надходять, а силовим елементом став електромотор з редуктором.
Призначення регулюючого пристрою
Вал турбокомпресора обертається з дуже великою швидкістю. Створюване їм тиск визначається максимальними потребами двигуна. Для роботи на інших режимах віддача компресора повинна бути обмежена, тобто регулюватися. Найбільш ефективно це робити з боку ведучого колеса, змінюючи інтенсивність його обдування. Клапани типу вестгейт здатні пропустити частку газового потоку в обхід колеса, тим самим знімаючи непотрібне навантаження з компресора.
Поява турбочарджера із змінною геометрією (ТІГ) змінило структуру підходу. Вони вже не потребували байпасних хвірток, потрібний вплив здійснюється зміною профілю обдувається боку. Простий поворот відповідного важеля знижує ефективність крильчатки і швидкість обертання змінюється, скидати надлишки газів в байпас не треба. Але для забезпечення потрібного кута повороту потрібен високотехнологічний електромеханічний агрегат.
Конструктив блоку електромеханіки сервоприводу
Як уже згадувалося, найбільш точне позиціювання дає електропривід. Актуатори бувають як з мотор-редуктором, так і з прямим приводом від крокового двигуна. У другому випадку позиціонування відбувається точніше, але і сам прилад технічно більш складний.
Принципово система працює як виконавчий пристрій зі зворотним зв'язком по куту повороту вихідного важеля. Стежить схема живлення приймає зовнішній сигнал і віддає команду на двигун. Порівнюючи параметри сигналу з інформацією від датчика потенциометрического або магниторезистивного типу, блок виконує команду з необхідною прецизійні. Результатом буде зміна положення хвіртки вестгейта або геометрії гарячої частини ТИГ.
Відновлення модулів сервоприводу (актуатора турбін)
Важкі умови, в яких працює блок, визначають високі вимоги до якості комплектуючих, що застосовуються при обслуговуванні. Подібні запчастини доступні тільки вузькому колу спеціалізованих компаній. Вони надходять безпосередньо від виробників ремонтних комплектів, ніякі сурогати тут неприпустимі.
Калібрування і діагностика можливі лише при наявності відповідного обладнання. Це спеціалізовані тестери, здатні оцінити параметри пристрою і виділити підозрілі деталі. Далі все визначається кваліфікацією майстра і наявністю запчастин.
Найчастіше виходять з ладу деталі редуктора електроприводу, виконані з якісної пластмаси. Вони мають достатній ресурс, але і він кінцевий. Особливо при подклиниванием в навантаженні, знос підшипників або безграмотному втручанні. Заміні підлягає червячная пара, де пластиковий шнек входить в зачеплення із зубчастим сектором вихідного вала.
Електродвигун ламається рідше, зазвичай від природного зносу. Навіть оригінальна деталь не може вічно витримувати подібні умови існування.
Друкована плата з встановленими електронними компонентами теоретично вічна, в ній немає схильних до зносу механічних частин. Але високі температури, потрапляння вологи, а також електричні перевантаження через механічні поломок виводять з ладу навіть саму надійну частину актуатора. Тим не менш важливий грамотний підхід до ремонту. Не варто намагатися робити це самостійно.